Temat innowacji: „Bawimy się kodowaniem”
Nazwa placówki: Przedszkole „Słoneczko” w Janikowie
Autor innowacji: mgr Marta Zwierzyńska
Rodzaj innowacji: organizacyjno – metodyczna
Data wprowadzenia innowacji: 1.10.2020r.
Data zakończenia innowacji: 31.05.2021r.
Innowacja „Bawimy się kodowaniem” jest odpowiedzią na aktualne potrzeby i zainteresowania dzieci, wymogi edukacyjne oraz opublikowane przez Ministerstwo Edukacji Narodowej kierunki polityki oświatowej państwa na rok szkolny 2020/2021. Jest to kontynuacja innowacji „Słoneczne kodowanie” z nową grupą dzieci.
Do stworzenia innowacji zainspirował mnie udział w programie edukacyjnym Uczymy Dzieci Programować, zdobyte w nim doświadczenie oraz udostępniane uczestnikom materiały dydaktyczne.
Głównym celem wprowadzenia innowacji jest rozwijanie u przedszkolaków uniwersalnych kompetencji, takich jak: logiczne myślenie, zadaniowe podejście do stawianych problemów, umiejętność pracy zespołowej w sposób przyjazny dzieciom, czyli w zabawie , w ruchu, poprzez doświadczenie i eksperymentowanie.
Uczenie logicznego myślenia, zadaniowego podejścia do stawianych problemów, pracy zespołowej i odpowiedzialnego korzystania z urządzeń mobilnych ważne jest już od najmłodszych lat.
Kompetencje cyfrowe kształtować możemy w różnym okresie, w połączeniu z innymi tematami, dopasowując metody do wieku i możliwości rozwojowych dzieci. Niniejsza innowacja łączy wiedzę z różnych obszarów: nauki, technologii, sztuki czy matematyki. Taki sposób pracy powoduje, że dziecko z biernego odbiorcy staje się twórcą i konstruktorem poszukującym najlepszych rozwiązań.
Zaproponowane aktywności w ramach innowacji „Bawimy się kodowaniem ” pozytywnie wpłyną na wszechstronny rozwój dziecka, a zdobyte podczas zajęć kompetencje zostaną wykorzystane przez dziecko, niezależnie od tego, czy będzie chciało w przyszłości poszerzać swoje umiejętności w zakresie programowania, czy nie.
Metody: podające, poszukujące, praktycznego działania;
Formy: grupowe, zespołowe, indywidualne
Raz w tygodniu 30 min. lub dwa razy po 15 min. w grupie sześciolatków.
Zajęcia uwzględniają podstawę programową wychowania przedszkolnego, są jej uzupełnieniem, rozszerzeniem, podczas opracowywania poszczególnych scenariuszy wykorzystane zostały materiały dydaktyczne stworzone w ramach programu Uczymy Dzieci Programować:
PAŹDZIERNIK:
Dary jesieni
Warzywnie...owocowo...zdrowo
Jesienne dbanie o zdrowie
Jesienne nastroje
LISTOPAD:
Za oknami szaro, za oknami zimno
Kolorowe parasole
Nie tylko na poczcie - różne sposoby komunikacji
Zwierzęta szykują się do zimy
GRUDZIEŃ:
Przybądź Święty Mikołaju
Czekamy na zimę
Coraz bliżej święta
STYCZEŃ:
Żegnamy Stary Rok, witamy Nowy Rok
Zakodowane sporty zimowe
Zimowe zabawy
Moja babcia, mój dziadzio
LUTY:
Bezpieczne ferie
Tematyka na semestr drugi będzie sukcesywnie uzupełniana.
W ramach ewaluacji wdrożonej innowacji prowadzona będzie obserwacja pracy dzieci, ankieta z rodzicami, wywiad z dziećmi i rodzicami. Szczegółowa analiza ankiet, obserwacji i wywiadów pozwoli ocenić stopień realizacji założonych celów, wyciągnąć wnioski, wprowadzić niezbędne modyfikacje i podjąć decyzję o ewentualnym kontynuowaniu innowacji w kolejnym semestrze.
Temat innowacji: „Literkowe zabawy”
Autor innowacji : Sylwia Gotowała
Miejsce realizacji:Przedszkole „Słoneczko” w Janikowie
Termin innowacji : rok szkolny 2019/2020
rok szkolny 2020/2021
rok szkolny 2021/2022
1. Wstęp
2. Charakterystka innowacji
3. Cel innowacji
4. Metody pracy
5. Formy pracy
6. Treści programowe
7. Charakterystyka aktywizujących metod nauki czytania – odimienna metoda Ireny Majchrzak
8. Sposoby realizacji innowacji
9. Ewaluacja
10. Bibliografia
Program ,,Literkowe zabawy’’ to innowacja która, jest opisem działań zmierzających do wprowadzenia dziecka w świat pisma poprzez zabawę.
Został napisany z myślą o dziecku w wieku przedszkolnym , które styka się ze słowem pisanym, oglądając książki, , obserwując obecność pisma w codziennym życiu dorosłych, choć samo nie umie jeszcze ani czytać, ani pisać.
W swojej pracy pedagogicznej chcę wykorzystać naturalną chęć poznawania świata oraz wrodzoną aktywność dzieci i umożliwić im swobodne, wolne od przymusu obcowanie z pismem.
Poznawanie liter ,ćwiczenie percepcji wzrokowej i słuchowej , odczytywanie wyrazów i zdań będzie odbywać się przez zabawę w ciągu dnia, w czasie pobytu dziecka w przedszkolu przez okres trzech lat. W procesie stymulowania umiejętności z tego zakresu wykorzystam odmienną metodę nauki czytania autorstwa dr. Ireny Majchrzak.
Innowacja jest opisem oddziaływań edukacyjnych, zmierzających do opanowania przez dzieci młodsze umiejętności czytania. Uwzględnia zasadę stopniowania trudności i daje nauczycielowi możliwość dowolnego doboru treści. Zawiera ogólne założenia oraz propozycje konkretnych zabaw i zajęć, co ułatwia planowanie pracy dydaktyczno- wychowawczej.
Cel główny: Celem głównym programu jest wspomaganie wszechstronnego rozwoju dziecka w wieku przedszkolnym.
Cele główne:
Cele szczegółowe:
Aby osiągnąć założone cele wykorzystane będą następujące metody pracy:
W czasie realizacji programu zostaną wykorzystane różne formy pracy:
Treści programowe będą realizowane poprzez zajęcia, zabawy i gry prowadzone w ciągu dnia pobytu dziecka w przedszkolu. Program będzie wspierany zabawami ruchowo- słuchowo-wzrokowymi oraz rytmiczno- ruchowymi.
W realizacji projektu przewiduje się następujące treści:
Prawidłową realizację treści programowych zapewnia również baza dydaktyczna.
Należą do niej pomoce:
- znajdujące się w przedszkolu: płyty CD: z podkładami muzycznymi oraz z zagadkami słuchowymi, dobrze wyposażony kącik książki, oraz pozycje książkowe I. Majchrzak dotyczące gier czytelniczych: „Nazywanie świata”,
Wykonane przez nauczyciela pomoce:
• wizytówki;
• podpisy na półkach, krzesełkach;
• alfabet zawierający litery drukowane i pisane umieszczona na ścianie -„Ściana pełna liter”;
• pociąg z imionami dzieci;
• koperty z pojedynczymi literami imienia dziecka
• koperty z obrazkami i wyrazami (zdaniami)
• pudełko do zabaw literowych (wyrazowych)- „Magiczne pudełko”
• ilustracje tematyczne
• historyjki obrazkowe.
I. Inicjacja
2. Ściana pełna liter
3. Prezentacja alfabetu i gra w loteryjkę
4. Targ liter
5.Nazywanie świata
6. Gry czytelnicze
- Globalne odczytywanie imion na wizytówkach
- Zapoznanie z obrazem graficznym własnego imienia
- Ćwiczenie analizy i syntezy wzrokowo- słuchowej, dostrzeganie różnic i podobieństw w kształcie liter i ich brzmieniu
- Porównywanie imion pod względem długości, liczby liter, szukanie w nich liter wspólnych
- Inicjacja otwiera łańcuch ćwiczeń i zabaw z dziećmi o charakterze zabawowym i równocześnie analitycznym ,polegającym na porównywaniu zapisu imienia własnego z imionami kolegów.
Propozycje zabaw:
1. Codzienne sprawdzanie obecności przez:
2.Rozsypanka
3.Zabawy w kole
4.Krzesełka
1. Umieszczenie w sali alfabetu w formie pasa liter pisanych i drukowanych, wielkich i małych z uwzględnieniem dwuznaków i zmiękczeń.
2. Przeprowadzenie „Aktu inicjacji” i umieszczenie w sali imion dzieci w formie wizytówek.
3. Codzienne sprawdzanie obecności dzieci poprzez przypięcie klamerki do swojego imienia.
4. Umieszczenie imion na krzesełkach, w sali jako znaków rozpoznawczych.
5. Przygotowanie dla każdego dziecka: koperty podpisanej jego imieniem, która zawiera litery imienia dziecka do układania oraz dużej wizytówki do zabawy.
6. Organizowanie zabaw i gier czytelniczych doskonalących umiejętność czytania.
7. Organizowanie sesji czytania.
8. Akceptacja indywidualnych możliwości dzieci w opanowaniu nauki
Przygotowanie pomocy do zajęć wykonanych przez nauczyciela:
• wizytówki
• podpisy na szafkach, półkach, krzesełkach
• taśma z alfabetem zawierająca litery drukowane i pisane umieszczona na ścianie-„Ściana pełna liter”.
• kartki z imionami
• koperty z pojedynczymi literami imienia dziecka
• wyrazy, zdania, równoważniki zdań na kartonach
• koperty z rozsypankami wyrazowymi i sylabowymi
• koperty z obrazkami i wyrazami (zdaniami)
• koperty z zadaniami do wykonania
• kartki z sylabami
• pudełko do zabaw literowych (wyrazowych)- „Magiczne pudełko”
• ilustracje tematyczne
• historyjki obrazkowe.
W czasie trwania realizacji projektu badane będą osiągnięcia dzieci poprzez:
Majchrzak I. : Wprowadzenie dziecka w świat pisma. Żak , Warszawa 1999.
Kurzawska B.: Nazywanie świata. Awans zawodowy, publikacje nauczycieli- Literka. Pl
Doman G.: Jak nauczyć małe dziecko czytać , Bydgoszcz 1992r.
Opis innowacji pedagogicznej
Wstęp
Założenie innowacji
Cel innowacji
Metody innowacji
Formy
Środki dydaktyczne
Ewaluacja
Rozkład materiału
Efekty
Praca zdalna a realizacja innowacji pedagogicznej
Bibliografia
Temat innowacji : Miesiąc z bajką – bajki uczą, bajki bawią, bajki dużo nam pokażą
Autor innowacji : Anna Rugowska
Miejsce realizacji: Przedszkole Słoneczko w Janikowie .Programem zostanie objęta grupa dzieci 3 letnich Krasnoludki.
Rodzaj innowacji: metodyczno- organizacyjna
Termin realizacji innowacji : dwa lata szkolne od 1 października 2020r. do 30 maja 2022
Innowacja nie wymaga przyznania przedszkolu dodatkowych środków budżetowych. Będzie realizowana na bazie dydaktycznej przedszkola i doświadczenia nauczyciela uzyskanego w ramach samokształcenia i realizowania zadań wynikających z przepisów prawa.
Innowacja realizowana będzie w czasie pobytu dziecka w przedszkolu. Zaplanowane zadania edukacyjne realizowane będą w ramach ramowego rozkładu dnia raz w tygodniu przez 2 miesiące .
W ostatnich latach często mówi się o potrzebie czytania dzieciom książek . W dobie komputerów, tableta, płyt i telewizyjnych bajek bardzo często zapominamy, jak ważnym czynnikiem w wychowaniu dziecka może być książka. Czytanie stwarza swoistą relację miedzy czytającym a odbiorcą, nauczycielem a dzieckiem.
Sugerując się tym w grupie Krasnoludków w roku szkolnym 2019/2020 codziennie rano w oczekiwaniu na śniadanie wprowadziłam zwyczaj czytania krótkiej bajki – treścią dostosowane do wieku dzieci. Czytałam bajki pod hasłem „Pani czyta bajkę” . efekt obserwacji zachowań dzieci była zadowalający. Dzieci zaczęły słuchać tekstu czytanego i kilkoro odpowiadało na pytania dotyczące treści. To stanowiło źródło powstania niniejszej innowacji . Jak również ankieta dla rodziców na pierwszym zebraniu we wrześniu w roku szkolnym 2020/2021 dotycząca zebrania informacji na temat „Ulubiona bajka mojego dziecka”. Powstały spis najbardziej ulubionych i powtarzanych bajek oglądanych przez dziecko to również źródło zadań innowacji oraz umilenie pobytu dziecka w przedszkolu. Innowacja ma na celu przedłożyć bajkę oglądaną na wersję książkową i realizację poniżej zaplanowanych zadań w innowacji.
Innowacja zakłada, ze poprzez zabawę i działania edukacyjne nauczyciela i wrażenia płynące z sytuacji edukacyjnych , dobór metod, środków dydaktycznych mogą być interesującym rozwiązaniem podnoszącym jakość usług przedszkola. Odzwierciedla ona treści programu wychowania przedszkolnego. Zawiera konkretne przykłady zabaw i zajęć dla dzieci. Innowacja zakłada prowadzenie zajęć zgodnie z podstawą programową wychowania przedszkolnego dla przedszkoli, oddziałów przedszkolnych w szkołach podstawowych oraz innych form wychowania przedszkolnego zatwierdzoną przez MEN – Dziennik Ustaw z dnia 15 stycznia 2009 r. Nr 4, poz.17. Rozporządzenie z dnia 30 maja 2014r. (poz.803) oraz z programem wychowania i edukacji przedszkolnej „Kocham przedszkole” autorstwa Mirosławy Pleskot, Agnieszki Staszewskiej.
Cel ogólny:
Rozbudzanie u dzieci zainteresowań czytelniczych , wspomaganie wszechstronnego rozwoju
Cel szczegółowy:
Wzbogacenie słownictwa , kształcenie umiejętności koncentracji uwagi, zapoznanie z różnorodną literaturą dziecięcą, Poznanie otoczenia społeczno- przyrodniczego.
- praca z tekstem: głośne czytanie
- praca z książką- oglądanie obrazków
- praktycznego działania: praca plastyczna
- zadań stawianych do wykonania
- pracy zdalnej :
- indywidualna
- zespołowa
- z cała grupą
- baza dydaktyczna przedszkola,
- dwa razy do roku omówienie efektów pracy wychowawczo- dydaktycznej w grupie na Radzie Pedagogicznej
- ankieta dla rodziców w maju 2021, 2022
- obserwacje dzieci,
- harmonogram działań
- wystawka prac dzieci .
Na jej podstawie zostaną wyciągnięte wnioski , które przedstawi się dyrektorowi, radzie pedagogicznej i rodzicom.
TYTUŁ BAJKI |
CZAS REALIZACJI |
ZADANIA DLA DZIECI |
Minie minie |
X,XI |
- słuchanie tekstu czytanego bajki pisanej - próby analizy tekstu, próby oceny bohaterów, - ogladanie ilustracji, - rozpoznawanie postaci bajki i pokazywanie na obrazkach, - sylweta bohatera ( kolorowanie, uzupełnianie brakujących elementów, wykonywanie części garderoby) -inspiracje ruchowe pisanym tekstem bajki - układanie bajkowych puzzli - śpiewam z bohaterem bajki- piosenka o tematyce bajkowej lub innej związanej z bohaterem, - fotobudka - poznanie przyjaciół bohatera bajki - życie codzienne bohatera - środowisko przyrodnicze - normy społeczne, emocje pozytywne - wykorzystanie nowoczesnej techniki – magnetofon, you tube, tablica multimedialna, Internet, laptop - zabawy tematyczne związane z tekstem bajki
|
Psi patrol |
XII,I |
|
Świnka pepa |
II,III |
|
Strażak Sam |
IV,V |
Rozporządzenie MEN z dnia 20 marca 2020 w sprawie szczegółowych rozwiązań w okresie czasowego ograniczenia funkcjonowania jednostek systemu oświaty związku z zapobieganiem , przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID 19
Formy kontaktu z rodzicami:
- strona internetowa przedszkola
- profil Facebook
- kontakt Messenger
Metody
- zajęcia czytelnicze głośne czytanie wyznaczonych utworów w domu rodzinnym
- konkurs czytelniczy zadania, Quiz o bajkach
- zajęcia plastyczne
C. Nitsch „ Bajki pomagają dzieciom” Diogenes, Warszawa 2001
H. Mystkowa „ Książka w wychowaniu przedszkolnym” WSiP Warszawa 1975
- dziecko bez problemu rozstaje się z rodzicem,
- czuje się bezpiecznie w grupie i w przedszkolu,
- zna zasady współżycia w grupie.
Odwiedza nas 11 gości oraz 0 użytkowników.